Laboratoire Psychologie de la Perception Institut Neurosciences Cognition Université Paris Descartes Centre National de Recherche Scientifique
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Liliane Sprenger-Charolles
Former Member of the Speech perception group
Personal Web Site : http://gsite.univ-provence.fr/gsite/document.php?pagendx=12102&project=lpc

PUBLICATIONS (by category, 1900 - 2017) by date -- 2005-2017

Journal article

Colé, P., Bouton, S., Leuwers, C., Casalis, S., & Sprenger-Charolles, L. (2012). Stem and Derivational-Suffix Processing During Reading by French Second and Third Graders. Applied Psycholinguistics, 33(1), 97-120. pdf

Peereman, R., Sprenger-Charolles, L., & Messaoud-Galusi, S. (2012). Apport de la morphologie sur les consistances grapho-phonémique et phono-graphémique du Français à l’école élémentaire. Année Psychologique, En révision, .

Sprenger-Charolles, L. (2012). Principaux facteurs expliquant la réussite et l'échec de l'apprentissage de la lecture. A.N.A.E. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 24(116), 10-18.

Sprenger-Charolles, L. (2012). L'apprentissage de la lecture dans les écritures alphabétiques. Information grammaticale(113), 15-21. pdf

Sprenger-Charolles, L. (2011). Subtipos de dislexia en languas que difieren en la transpencia orthographica: Inglés, Francés y espanol. Escritos de psichologia, 4(2), 5-16. pdf

Sprenger-Charolles, L., Siegel, L.S., Jimenez, J., & Ziegler, J. (2011). Prevalence and Reliability of Phonological, Surface, and Mixed Profiles in Dyslexia: A Review of Studies Conducted in Languages Varying in Orthographic Depth. Scientific Study of Reading(6), 498-521. pdf

Martin, J., Colé, P., Leuwers, C., Casalis, S., Zorman, M., & Sprenger-Charolles, L. (2010). Reading in French-speaking adults with dyslexia. Annals of Dyslexia, 60(2), 238-264. pdf

Serniclaes, W., & Sprenger-Charolles, L. (2010). Mind, brain and education in reading disorders (book review). American Journal of Psychology, 123, 112-118.

Dufor, O., Serniclaes, W., Sprenger-Charolles, L., & Démonet, J.F. (2009). Left premotor cortex and allophonic speech perception in dyslexia: A PET study. NeuroImage, 46(1), 241-248. pdf

Sprenger-Charolles, L., Bogliotti, C., Piquard-Kipffer, A., & Leloup, G. (2009). Stabilité dans le temps des déficits en et hors lecture chez des adolescents dyslexiques (données longitudinales). A.N.A.E. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez L’Enfant, 21(103), 243-255.

Sprenger-Charolles, L., Colé, P., Kipffer-Piquard, A., Pinton, F., & Billard, C. (2009). Reliability and prevalence of an atypical development of phonological skills in French-speaking dyslexics. Reading and Writing: An Interdisciplinary Jounal, 22(7), 811-842. pdf

Bogliotti, C., Serniclaes, W., Messaoud-Galusi, S., & Sprenger-Charolles, L. (2008). Discrimination of speech sounds by dyslexic children: Comparisons with chronological age and reading level controls. Journal of Experimental Child Psychology, 101, 137-155. pdf

Delahaie, M., Sprenger-Charolles, L., & Serniclaes, W. (2007). Une double évaluation des effets de lexicalité chez des faibles lecteurs et des très faibles lecteurs comparativement à des normolecteurs de même age et de même niveau de lecture (données longitudinales du CP au CE1). L'Année Psychologique, 107, 361-396. pdf

Dufor, O., Serniclaes, W., Sprenger-Charolles, L., & Démonet, J.F. (2007). Top-down processes during auditory phoneme categorization in dyslexia: A PET study. NeuroImage, 34(4), 1692-1707. pdf

Peereman, R., Lété, B., & Sprenger-Charolles, L. (2007). Manulex-infra: Distributional characteristics of grapheme-phoneme mappings, and infralexical and lexical units in child-directed written material. Behavior Research Methods, 39(3), 593-603. pdf

Dehaene-Lambertz, G., Pallier, C., Serniclaes, W., Sprenger-Charolles, L., Jobert, A., & Dehaene, S. (2005). Neural correlates of switching from auditory to speech perception. Neuroimage, 24(1), 21-33. pdf

Sprenger-Charolles, L. (2005). Les procédures d'accès aux mots écrits : Développement normal et dysfonctionnements dans la dyslexie développementale. Rééducation Orthophonique, 222, 71-100.

Sprenger-Charolles, L., Colé, P., Béchennec, D., & Kipffer-Piquard, A. (2005). French normative data on reading and related skills from EVALEC, a new computerized battery of tests (end Grade 1, Grade 2, Grade 3, and Grade 4). European Review of Applied Psychology/Revue Europeenne de Psychologie Appliquee, 55(3), 157-186. pdf

Bara, F., Gentaz, E., Colé, P., & Sprenger-Charolles, L. (2004). The visuo-haptic and haptic exploration of letters increases the kindergarten-children's understanding of the alphabetic principle. Cognitive Development, 19(3), 433-449. pdf

Delahaie, M., Sprenger-Charolles, L., Serniclaes, W., Billard, C., Tichet, J., Pointeau, S., & Vol, S. (2004). Perception catégorielle dans une tâche de discrimination de phonème et apprentissage. Revue Française de Pédagogie, 147, 91-106.

Delahaie, M., Sprenger-Charolles, L., Serniclaes, W., Billard, C., Tichet, J., Pointeau, S., & Vol, S. (2004). Categorical perception and learning to read / Les habiletes de perception des sons de la parole d'une population d'enfants pre-lecteurs. A.N.A.E. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 16(5[80]), 363-373.

Lété, B., Sprenger-Charolles, L., & Colé, P. (2004). MANULEX: A grade-level lexical database from French elementary school readers. Behavior Research Methods, 36(1), 156-166. pdf

Serniclaes, W., Van Heghe, S., Mousty, P., Carré, R., & Sprenger-Charolles, L. (2004). Allophonic mode of speech perception in dyslexia. Journal of Experimental Child Psychology, 87(4), 336-361. pdf

Sprenger-Charolles, L., & Béchennec, D. (2004). Variability and invariance in learning alphabetic orthographies: From linguistic description to psycholinguistic processing. Written Language and Literacy, 7(1), 9-33. pdf

Ducrot, S., Lété, B., Sprenger-Charolles, L., Pynte, J., & Billard, C. (2003). The Optimal Viewing Position Effect in Beginning and Dyslexic Readers. Current Psychology Letters: Behaviour, Brain and Cognition, No 10(1), No Pagination Specified. pdf

Serniclaes, W., & Sprenger-Charolles, L. (2003). Categorical perception of speech sounds and dyslexia. Current Psychology Letters: Behaviour, Brain and Cognition, No 10(1), No Pagination Specified. pdf

Sprenger-Charolles, L. (2003). Apprentissage de la lecture et dyslexie. Médecine et Enfance, 249-253.

Sprenger-Charolles, L., & Béchennec, D. (2003). Acquisition de la lecture et de l'écriture et dyslexie : Revue de littérature. Revue Française de Linguistique Appliquée, VIII(1), 63-90.

Sprenger-Charolles, L., Siegel, L.S., Béchennec, D., & Serniclaes, W. (2003). Development of phonological and orthographic processing in reading aloud, in silent reading, and in spelling: A four-year longitudinal study. Journal of Experimental Child Psychology, 84(3), 194-217. pdf

Sprenger-Charolles, L. (2002). L'apprentissage de la lecture: l'apport des sciences cognitives. Connaissances Surdité, 14-16.

Lacert, P., & Sprenger-Charolles, L. (2001). Specific phonological and metaphonological deficit in developmental dyslexia / Spécificité des troubles phonologiques et metaphonologiques dans la dyslexie du développement. A.N.A.E. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 62-63, 104-114.

Serniclaes, W., Sprenger-Charolles, L., Carré, R., & Démonet, J.F. (2001). Perceptual discrimination of speech sounds in developmental dyslexia. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 44(2), 384-399. pdf

Sprenger-Charolles, L. (2001). Transparence de l'orthographe et acquisition de la lecture: Comparaisons entre l'Espagnol, l'Allemand, le Français et l'Anglais. NRAIS (Nouvelle Revue de l'Adaptation et Intégration Scolaires), 14, 191-204.

Sprenger-Charolles, L., Lacert, P., Béchennec, D., Colé, P., & Serniclaes, W. (2001). Stabilité dans le temps et inter-langues des sous-types de dyslexie développementale. A.N.A.E. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 62-63, 115-128.

Sprenger-Charolles, L., Colé, P., Lacert, P., & Serniclaes, W. (2000). On subtypes of developmental dyslexia: Evidence from processing time and accuracy scores. Canadian Journal of Experimental Psychology, 54(2), 87-104. pdf

Colé, P., & Sprenger-Charolles, L. (1999). Syllabic processing and visual word recognition in eleven year-old French dyslexics, below average readers and normal readers / Traitement syllabique au cours de la reconnaissance de mots ecrits chez des enfants dyslexiques, lecteurs en retard et normo-lecteurs de 11 ans. Revue de Neuropsychologie, 9(4), 323-360. pdf

Sprenger-Charolles, L., Colé, P., & Serniclaes, W. (1999). Déficits phonologiques et métaphonologiques chez des dyslexiques phonologiques et de surface. Rééducation Orthophonique, 197, 25-51.

Sprenger-Charolles, L., Siegel, L.S., & Béchennec, D. (1998). Phonological mediation and semantic and orthographic factors in silent reading in French. Scientific Studies of Reading, 2(1), 3-29. pdf

Sprenger-Charolles, L., Siegel, L.S., & Bonnet, P. (1998). Reading and spelling acquisition in French: The role of phonological mediation and orthographic factors. Journal of Experimental Child Psychology, 68(2), 134-165. pdf

Lacert, P., & Sprenger-Charolles, L. (1997). Spécificité des troubles phonologiques et métaphonologiques dans la dyslexie du developpement. A.N.A.E. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 9, 73-83.

Sprenger-Charolles, L. (1997). L'Acquisition de la lecture (et de l'écriture) dans des systèmes d'écriture alphabétiques. Rééducation Orthophonique, 192, 51-70.

Sprenger-Charolles, L. (1997). Sciences cognitives et acquisition de la lecture. Revue Française de Linguistique Appliquée, II(2), 35-49.

Sprenger-Charolles, L., & Siegel, L.S. (1997). A longitudinal study of the effects of syllabic structure on the development of reading and spelling skills in French. Applied Psycholinguistics, 18(4), 485-505. pdf

Sprenger-Charolles, L., & Bonnet, P. (1996). New doubts on the importance of the logographic stage. Current Psychology of Cognition, 15, 173-208. pdf

Sprenger-Charolles, L., Lacert, P., & Béchennec, D. (1995). La médiation phonologique au cœur de l'acquisition et des difficultés de lecture/écriture. Glossa, 49, 4-16.

Sprenger-Charolles, L., & Casalis, S. (1995). Reading and spelling acquisition in French first graders: Longitudinal evidence. Reading and Writing: An Interdisciplinary Jounal, 7(1), 39-63. pdf

Sprenger-Charolles, L. (1994). L'acquisition de la lecture: Lecture, identification des mots et compréhension. Les Cahiers de Fontenay/ENS, 1994, 39-53.

Sprenger-Charolles, L. (1994). Reading acquisition in French first and second graders: Longitudinal evidence / L'acquisition de la lecture en francais: Etude longitudinale de la premiere a la seconde annee du primaire. L'année Psychologique, 94(4), 553-574. pdf

Sprenger-Charolles, L. (1993). Procédures de traitement de l'information écrite utilisées par des lecteurs/scripteurs francophones en début d'apprentissage: Examen a partir de l'analyse d'un corpus d'erreurs. Etudes de Linguistique Appliquée(91), 70-83.

Sprenger-Charolles, L. (1992). Les premiers apprentissages de la lecture et de l'écriture. Langue Francaise(80), 63-80.

Sprenger-Charolles, L. (1991). Premiers apprentissages de la lecture: 20 ans de recherches francophones. Etudes de Linguistique Appliquée, 84, 65-84.

Sprenger-Charolles, L. (1990). Difficulties in learning to read: Several hypotheses / Les difficultes d'apprentissage de la lecture: quelques hypotheses. Perspectives Psychiatriques, 24(4), 232-235.

 

Book

Dehaene, S., Dehaene-Lambertz, G., Gentaz, E., Huron, C., & Sprenger-Charolles, L. (2011). Apprendre à lire - Des sciences cognitives à la salle de classe Paris: Odile Jacob.

Sprenger-Charolles, L., & Colé, P. (2006). Lecture et dyslexie: Approches cognitives. Dunod (seconde édition, première édition, 2003) Paris: Dunod.

Sprenger-Charolles, L., Colé, P., & Serniclaes, W. (2006). Reading acquisition and developmental dyslexia (Essays in developmental psychology). Psychology Press Hove, UK, & New-York, USA: Psychology Press (Taylor & Francis).

Sprenger-Charolles, L., & Casalis, S. (1996). Lire. Lecture/écriture: acquisition et troubles du développement Paris: PUF.

Jaffré, J.P., Sprenger-Charolles, L., & Fayol, M. (1994). Lecture/écriture: Acquisition (Les actes de la Villette) Paris, France: Nathan.

Fayol, M., Gombert, J.E., Lecocq, P., Sprenger-Charolles, L., & Zagar, D. (1992). Psychologie cognitive de la lecture Paris, France: PUF.

 

Book chapter

Colé, P., & Sprenger-Charolles, L. (2011). Comment savoir si je suis dyslexique? In Alario F.X. (Ed) Toutes les questions que vous vous posez sur votre cerveau. Odile Jacob.

Leloup, G., & Sprenger-Charolles, L. (2011). Felix, A Case Study of Dyslexia in France. In P.L. Anderson & R. Meier-Hedde (Ed) International Case Studies of Dyslexia. NewYork: Routledge.

Sprenger-Charolles, L. (2009). La dyslexie existe-t-elle? In Chapelle, G., & Crahay, M. (Eds) Réussir à apprendre. (pp. 215-224). Paris: PUF.

Sprenger-Charolles, L. (2008). Correspondances graphème-phonème et phonème-graphème: une comparaison de l'anglais, du français, de l'allemand et de l'espagnol. In A.Desrochers, F.Martineau, & Y.C.Morin (Eds) Orthographe française: Evolution et pratique. (pp. 213-225). Ottawa: David (Voix Savantes).

Sprenger-Charolles, L. (2008). Apprentissage de la lecture et dyslexie: une nouvelle explication. In Kail, M., Fayol, M., & Hickmann, M. (Eds) Apprentissage des langues premières et secondes. (pp. 493-511). Paris: CNRS Editions.

Sprenger-Charolles, L., & Serniclaes, W. (2008). Une nouvelle explication des déficits phonologiques dans la dyslexie: Données comportementales et de neuroimagerie. In G.Chapoutier, & R.Jouvent (Eds) La cognition réparée? Perturbations et récupérations des fonctions cognitives. (pp. 43-70). Paris: Éditions de la Maison des sciences de l'homme.

Sprenger-Charolles, L., & Colé, P. (2008). Incidence de certaines caractéristiques de l'orthographe sur l'apprentissage de la lecture. In A.Desrochers, F.Martineau, & Y.C.Morin (Eds) Orthographe française: Evolution et pratique. (pp. 259-294). Ottawa: David (Voix Savantes).

Sprenger-Charolles, L. (2007). Apprentissage de la lecture. In Expertise Collective INSERM (Ed) Dyslexie, dysorthographie, dyscalculie: Bilan des données scientifiques. (pp. 33-78, Chapitre 2). Paris: INSERM.

Sprenger-Charolles, L. (2007). Dyslexie: Etudes de groupes et de cas multiples. In Expertise Collective INSERM (Ed) Dyslexie, dysorthographie, dyscalculie: Bilan des données scientifiques. (pp. 217-272, Chapitre 9). Paris: INSERM.

Sprenger-Charolles, L. (2007). Théories explicatives de la dyslexie: Théorie phonologique. In Expertise Collective INSERM (Ed) Dyslexie, dysorthographie, dyscalculie: Bilan des données scientifiques. (pp. 389-419, Chapitre 14). Paris: INSERM.

Sprenger-Charolles, L. (2007). Comment expliquer les difficultés d'apprentissage de la lecture? Eclairage à partir de recherches conduites dans différentes écritures alphabétiques. In C.Gruaz (Ed) A la recherche du mot: De la langue au discours. (pp. 117-138). Limoges: Lambert-Lucas.

Kipffer-Piquard, A., & Sprenger-Charolles, L. (2005). Prédiction dès la maternelle des habiletés de lecture en fin de CE2. Suivi de 85 enfants de langue maternelle française de 5 à 8 ans. In Entretien Bichat d'Orthophonie. (pp. 178-192). Paris: Expension Scientifique Française.

Sprenger-Charolles, L. (2004). Les déficits phonologiques au cœur de la dyslexie. In C. Billard (Ed) Kit de formation sur les troubles spécifiques des apprentissages. (pp. 62-71). Signes Editions et Arta.

Sprenger-Charolles, L., & Messaoud-Galusi, S. (2004). Prevalence of dyslexic's phonological deficits in reading: Evidence from different languages and different measures. In Proc. of the International Congress AELFA Society. (pp. 73-88). Madrid: AELFA Society.

Sprenger-Charolles, L., & Serniclaes, W. (2004). Nature et origine des déficits dans la dyslexie développementale: l'hypothèse phonologique. In S.Valdois, P.Colé, & D. David, (Eds) Apprentissage de la lecture et dyslexies Développementales. (pp. 113-146). Solal (Collection Neuropsychologie).

Sprenger-Charolles, L., & Serniclaes, W. (2004). Comment expliquer une évolution: l'exemple de l'apprentissage de la lecture. In Actes de la Journée du LEAPLE: Qu'est ce qu'analyser une évolution? (pp. 75-100). Paris: LEAPLE.

Messaoud-Galusi, S., & Sprenger-Charolles, L. (2003). The effect of age and reading level on the perception of temporal speech information. In M. J. Solé, D. Recasens, & J. Romero (Eds) Proc. of the International Congress of Phonetic Sciences. (pp. 2011-2014). Barcelona: ICPS.

Sprenger-Charolles, L. (2003). Linguistic processes in reading and spelling. The case of alphabetic writing systems: English, French, German and Spanish. In T. Nunes, & P. Bryant (Eds) Handbook of children's literacy. (pp. 43-65). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. pdf

Carré, R., Sprenger-Charolles, L., Messaoud-Galusi, S., & Serniclaes, W. (2000). On auditory-phonetic short-term transformation. In International Congres of Speech and Language (ICSLP). (pp. 937-940). Beijing: ICSLP.

Sprenger-Charolles, L., & Lacert, P. (1999). Connaissances nécessaires à l'acquisition de la lecture. In Entretien Bichat d'Orthophonie. (pp. 12-18). Paris: Expension Scientifique Française.

Béchennec, D., & Sprenger-Charolles, L. (1998). Literacy teaching in France. In D.Corson (Ed) Encyclopedia of Language and Education. (Vol. 2, pp. 191-198). Dordrecht: Kluwer Academic Press.

Sprenger-Charolles, L. (1997). Reading acquisition: A comparison of English, French, Spanish, Italian and German children. In M.Slodzian, & J.Souillot (Eds) Multilingual comprehension in Europe (Brussels Seminar, under the auspice of the European commission). (pp. 63-73). Centre de recherche en ingenierie linguistique/INALCO.

Sprenger-Charolles, L., Siegel, L., & Bechennec, D. (1997). L'apprentissage de la lecture et de l'écriture en français: Etudes longitudinales. In L.Rieben, M.Fayol, & C.A.Perfetti (Eds) Apprentissage de l'écriture. (pp. 358-384). Neuchatel: Delachaux & Niestlé.

Sprenger-Charolles, L., Siegel, L.S., & Béchennec, D. (1997). Beginning reading and spelling acquisition in French: A longitudinal study. In C.A. Perfetti, L.Rieben, & M.Fayol (Eds) Learning to spell: Research, theory, and practice across languages. (pp. 339-359). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Sprenger-Charolles, L. (1993). Acquisition de la Lecture-Ecriture en français: Etude longitudinale. In J.P. Jaffré, L. Sprenger-Charolles, & M. Fayol (Eds) Lecture/écriture: Acquisition (Les actes de la Villette). (pp. 107-123). Paris, France: Nathan.

Sprenger-Charolles, L., & Beltrando, E. (1993). Evaluation des procédures d'identification des mots utilisées par des lecteurs en début d'apprentissage. In M. Huteau (Ed) les Techniques Psychologiques d'Evaluation des Personnes. (pp. 571-577). Issy les Moulineaux, France: EAP.

Sprenger-Charolles, L. (1992). Evolution des mécanismes d'identification des mots dans la lecture. In M. Fayol, J.E. Gombert, P. Lecocq, L. Sprenger-Charolles, & D. Zagar (Eds) Psychologie cognitive de la lecture. (pp. 141-193). Paris, France: PUF.

Sprenger-Charolles, L. (1991). Word-identification strategies in a picture context: Comparisons between "good" and "poor" readers. In L.Rieben (Ed) Learning to read: Basic research and its implications. (pp. 175-187). Hillsdale, NJ, England: Lawrence Erlbaum Associates Inc.

 

Report

Béchennec, D., & Sprenger-Charolles, L. (2010). Guide pratique de l'orthographe rectifiée. pdf

Sprenger-Charolles, L., & Messaoud-Galusi, S. (2009). Review of research on reading acquisition and analyses of the main international reading assessment tools (Report, IIEP-UNESCO). pdf

Sprenger-Charolles, L. (2008). EGRA (Early Grade Reading Assessment): Results of 1200 Gambian children learning to read in English. Report for the World Bank. pdf

Sprenger-Charolles, L. (2008). EGRA (Early Grade Reading Assessment): Results from primary school students learning to read in French and in Wolof. Report for the World Bank. pdf

Sprenger-Charolles, L. (2003). Evolution des difficultés spécifiques de lecture et des déficits associés: Etude longitudinale 5-17 ans). Rapport du contrat d'études 17-02-2001. Ministère de la Santé, de la Famille et des Personnes Handicapés. Rapport d'Etape.

 

Newspaper article

Gentaz, E., & Sprenger-Charolles, L. (2012). Pourquoi faut-il évaluer et entrainer certaines capacités reliées à la lecture des enfants scolarisés en grande section de maternelle ? , .

Sprenger-Charolles, L., & Colé, P. (2006). Pratiques pédagogiques et apprentissage de la lecture. Cahiers pedagogiques, . pdf

Sprenger-Charolles, L., & Colé, P. (2006). Méthodes: le verdict des évaluations. Sciences Humaines(Avril 2006), 10-11.

Colé, P., Leuwers, C., & Sprenger-Charolles, L. (2005). Dyslexie: Vers une nouvelle rééducation. Cerveau et Psycho(Decembre 2005), 78-82.

Sprenger-Charolles, L. (2003). La dyslexie repensée. Sciences Humaines, 134, 16-20.

 


COMMUNICATIONS (1900 - 2017)

Oral communication

Sprenger-Charolles, L. (2012). Apprendre à lire-écrire dans des différentes écritures alphabétiques. Paper presented at the Colloque Association “Alphabet”: L’apprentissage de l’écriture et de la lecture dans le monde antique et aujourd’hui, ENS, Paris.

Sprenger-Charolles, L. (2012, 14 mai 2012). Apprentissage de la lecture: Quelques apports des neurosciences. Paper presented at the COLLOQUE FRANCO-BELGE LE CERVEAU DANS TOUS SES ETATS : Neurosciences, sciences cognitives et pédagogie, Namur, Belgique.

Sprenger-Charolles, L. (2011, 1 Avril 2011). Principaux facteurs expliquant la réussite et les échecs de l'apprentissage de la lecture. Paper presented at the L'apprentissage du langage écrit et ses troubles - Un bilan de 25 ans d'approches cognitives, Mons, Belgique.

Sprenger-Charolles, L. (2010, April 23). Early prediction of Long Term Reading Skills Longitudinal data with French Speaking Participants followed from Age 5 to 17. Paper presented at the Meeting European Dyslexia Association, Bruges.

Sprenger-Charolles, L. (2010, 17-18 Décembre 2010). Evaluations nationales et internationales du niveau de lecture et études sur les processus en jeu dans la lecture et son apprentissage. Paper presented at the Colloque "Lecture" organisé par le Ministère de l'Education Tunisien, Tunis.

Talli, I., Sprenger-Charolles, L., & Stavrakaki, S. (2010, 8 septembre). Capacités de lecture, capacités phonologiques et capacités morphosyntaxiques chez des enfants dyslexiques ou dysphasiques, et chez des normolecteurs de même âge chronologique ou lexique. Paper presented at the Societé Française de Psychologie, Lilles.

Sprenger-Charolles, L. (2009, 27 Janvier 2009). Des difficultés non spécifiques aux troubles spécifiques des apprentissages. Paper presented at the Colloque National: Les troubles des apprentissages (Ministère de la Santé, de la Jeunesse, des Sports et de la Vie Associative), Paris (Ministère de la Santé, de la Jeunesse, des Sports et de la Vie Associative).

Dufor, O., Serniclaes, W., Sprenger-Charolles, L., & Démonet, J.F. (2008, June 15-19). Phoneme categorization elicits reversed response in the left premotor cortex in control versus dyslexic readers: a support to the 'allophonic' hypothesis of dyslexia. Paper presented at the Human Brain Mapping, Melbourne, Australia.

Sprenger-Charolles, L. (2008, July, 28-31). EGRA (Early Grade Reading Assessment) pilot studies : French and Wolof (Senegal). Symposium Early Grade Reading Assessment: Evidence from The Gambia, Senegal and Nicaragua. Paper presented at the 22nd World Congress on Reading : Reading in a diverse world (IRA, International Reading Association), San Jose, Costa Rica.

Sprenger-Charolles, L. (2008, March 12-14). Results from EGRA (Early Grade Reading Assessment) pilot studies : French and Wolof (Senegal). Paper presented at the Second Early Grade Reading Assessment Workshop hosted by USAID, the World Bank and RTI International, Washington, US.

Sprenger-Charolles, L. (2008, June, 27). The role of grapheme-phoneme consistency in reading acquisition and developmental dyslexia. Paper presented at the Workshop The overlap between SLI and dyslexia: The role of phonology, UCL, London, UK.

Kipffer-Piquard, A., & Sprenger-Charolles, L. (2007, July, 6-10). The predictive power of early phonemic discrimination skills on reading: Follow-up of 85 French-speaking children from 5 to 8 years of age. Paper presented at the Meeting Scientific Study of Reading (SSSR), Prague.

Martin, J., Colé, P., Leuwers, C., Sprenger-Charolles, L., Casalis, S., & Frauenfelder, U. (2007, August, 29 – September, 1). Reading in French-speaking adult dyslexics. Paper presented at the ESCOP, Marseille, France.

Sprenger-Charolles, L. (2007, October, 20). A new phonological explanation of reading acquisition and developmental dyslexia. Paper presented at the Workshop Reading acquisition and developmental dyslexia, Loria-CNRS, Nancy, France.

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