Laboratoire Psychologie de la Perception Institut Neurosciences Cognition Université Paris Descartes Centre National de Recherche Scientifique
Home
Research
vision Vision
action Action
speech Speech
avoc AVoC
support support staff
People
Former Staff
Teaching
Publications
Ethics
Events
Practical

Calendar
Opportunities
Internships
Contracts
Platforms
Links

Baby Lab

Intranet
Josette Serres
Former Member of the Speech perception group
Scientific interests : Perceptual and cognitive development in infancy

PUBLICATIONS (by category, 1900 - 2017) by date -- 2005-2017

Journal article

Havy, M., Serres, J., & Nazzi, T. (2014). A consonant/vowel asymmetry in word-form processing: Evidence in childhood and in adulthood. Language and Speech, 57(2), 254-281. pdf

Elsabbagh, M., Hohenberger, A., Campos, R., Van Herwegen, J., Serres, J., de Schonen, S., & Aschersleben, G.a.n.d.K.-S. (2013). Narrowing Perceptual Sensitivity to the Native Language in Infancy: Exogenous Influences on Developmental Timing. Behavioral. Sciences, 3(1), .

Rämä, P., Sirri, L., & Serres, J. (2013). Development of lexical-semantic language system: N400 priming effect for spoken words in 18- and 24-month old children. Brain and Language, 125(1), 1-10.

Bijeljac-Babic, R., Serres, J., Hohle, B., & Nazzi, T. (2012). Effect of bilingualism on lexical stress pattern discrimination in French-learning infants. PLoS ONE, 7(2), e30843. pdf

Brisson, J., Foussier, S., Serres, J., Warreyn, P., & Adrien, J.-L. (2012). Motor anticipation failure in infants with autism: a retrospective analysis of feeding situations. Autism, in press, published on line 16 january, DOI: 10.1177/1362361311423385.

Brisson, J., Serres, J., Gattegno, M.P., & Adrien, J.L. (2011). Étude des troubles précoces du contact social chez des nourrissons de la naissance à 6 mois ultérieurement diagnostiqués autistes à partir de l’analyse des films familiaux. Devenir, 23(1), 87-106.

Karmiloff-Smith, A., Aschersleben, G., de Schonen, S., Elsabbagh, M., Hohenberger, A., & Serres, J. (2010). Constraints on the Timing of Infant Cognitive Change: Domain-Specific or Domain-General? European Journal of Developmental Science, 4(1), 31-45.

Degenne, C., Serres, J., Gattegno, M.P., & Adrien, J.L. (2009). Etude préliminaire des troubles des interactions et de la motricité chez des bébés âgés de quelques jours à 6 mois et présentant ultérieurement un trouble autistique. Devenir, 21(4), 265-294.

Danis, A., Lefevre, C., Devouche, E., Serres, J., Prudhomme, N., Bourdais, C., & Pêcheux, M.G. (2008). Copie d'une figure complexe et attention exécutive à l'âge pré-scolaire. Enfance, 2, 177-194.

Danis, A., Pêcheux, M.G., Lefèvre, C., Bourdais, C., & Serres, J. (2008). A continuous performance task in pre-school children: relation between attention and performance. European Journal of Developmental Psychology, 5(4), 401-418.

Lefevre, C., Danis, A., Devouche, E., Serres, J., Prudhomme, N., Bourdais, C., & Pêcheux, M.G. (2007). Reproduction d'une figure complexe par des enfants d'âge pré-scolaire. Enfance, 2, 127-143.

Danis, A., Pecheux, M.-G., & Serres, J. (2005). Approche comportementale de l'attention: Aspects developpementaux chez les enfants d'age prescolaire. A.N.A.E. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17(2[82]), 102-107.

Bornstein, M.H., Cote, L.R., Maital, S., Painter, K., Park, S.-Y., Pascual, L., Pecheux, M.-G., Serres-Ruel, J., Venuti, P., & Vyt, A. (2004). Cross-Linguistic Analysis of Vocabulary in Young Children: Spanish, Dutch, French, Hebrew, Italian, Korean, and American English. Child Development, Vol 75(4), 1115-1139.

Turati, C., Sangrigoli, S., Ruel, J., & de Schonen, S. (2004). Evidence of the face inversion effect in 4-month-old infants. Infancy, 6(2), 275-297. pdf

Serres-Ruel, J. (2003). Développement des capacités d'orientation visuelle chez le bébé: Modèles neuropsychologiques. Psychologie Française, 48(3), 55-64.

SerresRuel, J. (2003). Developpement de l'attention visuelle chez les bebes. A.N.A.E. Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, Vol 15(4-5)[74-75], 203-209.

Whitney, D., & Cavanagh, P. (2003). Motion adaptation shifts apparent position without the motion aftereffect. Perception & Psychophysics, 65, 1011-1018. pdf

Pecheux, M.-G., Findji, F., & Serres-Ruel, J. (2001). Attention visuelle et distractibilite chez des bebes de 3 a 5 mois. L'annee Psychologique, Vol 101(2), 201-219.

Danis, A., Bourdais, C., & Serres-Ruel, J. (2000). The co-construction of joint action between mothers and 2-4-month-old infants: the mother's role. Infant and Child Development, 9(4), 181-198.

Pecheux, M.-G., Ruel, J., & Findji, F. (2000). Exploration des objets et interaction mere-bebe: Une etude longitudinale entre 3 et 5 mois. Enfance, Vol 52(4), 329-349.

Findji, F., Pecheux, M.-G., & Serres-Ruel, J. (1993). Dyadic activities and attention in the infant: A developmental study. European Journal of Psychology of Education, Vol 8(1), 23-33.

Pecheux, M.-G., Findji, F., & Serres-Ruel, J. (1992). Maternal scaffolding of attention between 5 and 8 months. European Journal of Psychology of Education, Vol 7(3), 209-218.

Pecheux, M.-G., Serres-Ruel, J., & Bornstein, M.H. (1992). Meres et bebes pendant la premiere annee: Une etude longitudinale de deux types d'interaction. L'annee Psychologique, Vol 92(1), 45-58.

Serres-Ruel, J., & Pêcheux, M.G. (1991). Mobilisation et maintien de l'attention entre 5 et 8 mois: une étude longitudinale des pratiques éducatives des mères. Devenir, 3, 29-37.

Tzortzis, C., Serres-Ruel, J., & Masure, M.C. (1986). Are there different forms of expression in functional deficits at the early stage of Alzheimer's disease? Journal of Neurolinguistics, 2(1), 151-162.

Hecaen, H., & Ruel, J. (1981). Sieges lesionnels intrafrontaux et deficits au test de "fluence verbale". Revue Neurologique, 137, 277-284.

Perenin, M.T., Serres-Ruel, J., & Hecaen, H. (1980). Residual visual capacities in a case of cortical blindness. Cortex, 16, 605-612.

Vurpillot, E., Serres-Ruel, J., & Castrec-Jacquet, A.-Y. (1976-1977). L’organisation perceptive chez le nourrisson: Réponse au tout ou à ses éléments,. Bulletin de Psychologie(327), 3-9.

 

Book chapter

Abboub, N., Bijeljac-Babic, R., & Serres, J... (2014). Processing of Lexical Stress at the Phonological Level in French Monolinguals and Bilinguals at 10 Months. In BUCLD 38 Proceedings. (Vol. 1, pp. 1-11). pdf

Nazzi, T., Iakimova, G., Bertoncini, J., Mottet, S., Serres, J., & de Schonen, S. (2008). Behavioral and electrophysiological exploration of early word segmentation in French : Distinguishing the syllabic and lexical levels. In A. D.Friederici,& G. Thierry (Eds) Early Language Development, Trends in Language Acquisition Research. (Vol. 5, pp. 65-90). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

 

Thesis

Serres-Ruel, J. (2000). Développement des capacités attentionnelles du nourrisson entre 2 et 8 mois: role de la dynamique des interactions mère bébé dans les différences individuelles Unpublished Thèse non publiée, Paris Descartes.